تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/10/21 - 08:35
کد خبر: 420554

علل و راه درمان قارچ ناخن (دست و پا) | قارچ ناخن دست بعد از کاشت

عفونت قارچی ناخن از رشد بیش از حد قارچ ها در داخل، زیر یا روی ناخن رخ می دهد که باعث بیماری قارچ ناخن دست و یا قارچ ناخن پا می شود. قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، بنابراین این نوع محیط می تواند به طور طبیعی باعث افزایش جمعیت آنها شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، قارچ ناخن یک بیماری شایع است که معمولا از طریق ناخنگیر، سوهان و انواع وسایل کاشت ناخن ضدعفونی نشده و آلوده ایجاد میشود. این بیماری به صورت یک نقطه سفید یا زرد در زیر نوک ناخن دست یا پا شروع می شود. همانطور که عفونت قارچی عمیق تر می شود، ممکن است باعث تغییر رنگ، ضخیم شدن و خرد شدن ناخن ها در لبه شود و همچنین می تواند چندین ناخن را تحت تاثیر قرار دهد.

عفونت قارچی ناخن از رشد بیش از حد قارچ ها در داخل، زیر یا روی ناخن رخ می دهد که باعث بیماری قارچ ناخن دست و یا قارچ ناخن پا می شود. قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، بنابراین این نوع محیط می تواند به طور طبیعی باعث افزایش جمعیت آنها شود.

علل و راه درمان قارچ ناخن (دست و پا) | قارچ ناخن دست بعد از کاشت

قارچ ناخن چگونه ایجاد می شود؟

عفونت قارچ ناخن می تواند در افراد بسیاری با هر سنی و با دلایل زیادی ایجاد شود، اما در افراد مسن و در اثر استفاده از کاشت ناخن نیز شایع تر است. با افزایش سن، ناخن می تواند شکننده و خشک شود. ترک های ایجاد شده در ناخن ها اجازه ورود قارچ ها را می دهد.عفونت قارچی در هنگام کاشت به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی از جمله عدم استفاده از محلول ضد قارچ و درست قرارندادن تیپ ناخن و مواد نیز به وجود می آید زیرا هوا به زیر ناخن ها نفوذ می کند. سایر عوامل مانند کاهش گردش خون در پاها، دیابت و ضعف سیستم ایمنی نیز ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

ابزار های مربوط به کاشت ناخن در دسته مهم و حساس لوازم آرایشی و بهداشتی قرار می گیرند زیرا به سلامتی ناخن های دست و پا مربوط می شوند از این رو برای خرید لوازم آرایشی اصل از جمله وسایل تخصصی کاشت ناخن می توانید از فروشگاه اینترنتی نیروان به صورت آنلاین و حضوری استفاده کنید زیرا ابزارهای تخصصی کاشت ناخن از جمله محلول ضد قارچ را به صورت اورجینال و با قیمت های تخفیفی دائمی به مشتریان ارائه می دهد بنابراین به راحتی از بیماری خطرناک قارچ ناخن جلوگیری کنید.

اگر به سالن ناخن مانیکور یا پدیکور مراجعه می‌کنید، حتماً بپرسید که کارکنان چگونه ابزار خود را ضدعفونی می‌کنند و هر چند وقت یک‌بار این کار را انجام می‌دهند. ابزارهایی مانند تخته سنباده و ناخن گیر، اگر ضدعفونی نشوند، می توانند عفونت قارچ ناخن را ایجاد کرده و آن را فردی به فرد دیگر منتقل کنند.

علل و راه درمان قارچ ناخن (دست و پا) | قارچ ناخن دست بعد از کاشت

علائم قارچ ناخن کاشت شده

شناسایی ناخن های آلوده به قارچ کار سختی نیست. عفونت قارچ ناخن معمولاً خود را به صورت ناخن های شکننده و ضخیم پا یا دست نشان می دهد. دیدن لکه های زرد زیر ناخن و همچنین پوسته پوسته شدن غیر معمول نیز دور از انتظار نیست. رگه های سفید یا زرد از شایع ترین علائم عفونت قارچی هستند.

بوی نامطبوع به خصوص در پاها می تواند نشانه برخی از عفونت های قارچی باشد. گاهی اوقات ریزش ناخن بسته به شدت شرایط و مدت زمانی که عفونت در بدن وجود داشته است نیز رخ می دهد. پوسته پوسته شدن نواحی سفید یا فرو ریختن گوشه ها یا نوک ناخن ها باید جدی گرفته شود، زیرا ممکن است از علائم عفونت های قارچی باشند.

شایع ترین علائم قارچ ناخن دست و قارچ ناخن پا بعد از کاشت عبارتند از:

  • ترک، تغییر رنگ به رنگ های قهوه ای و سبز، ضخیم تر شدن و دردناک شدن ناخن های پا
  • قرمز و متورم شدن پوست اطراف ناخن و کوتیکول
  • تغییر شکل، پیچش به بالا یا پایین در ناخن های دست و پا
  • استشمام بوی نامطبوع و بد

علل و راه درمان قارچ ناخن (دست و پا) | قارچ ناخن دست بعد از کاشت

درمان قارچ ناخن دست بعد از کاشت

برای درمان قارچ ناخن بعد از کاشت می توانید از لاک های ضد قارچ یا محلول های موضعی به صورت مالشی بر روی ناخن ها نیز استفاده کنید. مراجعه به پزشک و درمان های خانگی نیز برای از بین بردن عفونت های قارچی موثر هستند. در موارد پیشرفته بیماری متاسفانه، داروهای بدون نسخه برای درمان عفونت قارچی موثر نیستند زیرا این نوع قارچ کاملاً سرسخت است.

اگر علائم فوق را روی ناخن ها مشاهده کردید، باید برای انجام آزمایش به پزشک مراجعه کنید. ناخن ها باید تراشیده شوند تا نمونه کوچکی از ناحیه غیر طبیعی به دست آید تا مشخص شود که آیا مشکل ناشی از قارچ است یا موارد دیگر. معمولاً برای بیماران یک محلول موضعی که روی ناخن ها قابل استفاده است، تجویز می شود. مدت زمانی که بیمار برای استفاده از نسخه نیاز دارد به شدت عفونت قارچ ناخن بستگی دارد.

درمان قارچ ناخن پا با روش های خانگی

قارچ ناخن پا که اونیکومایکوزیس  نیز نامیده می شود، یک عفونت قارچی شایع است. قابل توجه ترین علامت تغییر رنگ سفید به قهوه ای یا زرد در یک یا چند ناخن پا است که ممکن است در سطح ناخن پا پخش و باعث ضخیم شدن یا ترک خوردن آن شود .داروهای ضد قارچ خوراکی تجویزی، مانند تربینافین یا فلوکونازول به طور سنتی برای درمان عفونت قارچی ناخن پا استفاده می شوند.

این درمان ها اغلب موثر هستند، اما ممکن است عوارض جانبی جدی از ناراحتی معده و سرگیجه تا مشکلات پوستی شدید و زردی در بدن ایجاد کنند و به همین جهت هنگام درمان قارچ ناخن از این طریق به محصولات مراقبت از پوست نیز نیاز خواهید داشت.برای خرید انواع محصولات بهداشتی می توانید به فروشگاه اینترنتی نیروان مراجعه نمایید. اما به هرجهت به دلیل عوارض های این نو درمان ها، بسیاری از مردم به جای آن از دارو ها و روش های خانگی برای درمان قارچ ناخن دست و پا استفاده می کنند که عبارتند از:

  • روغن درخت چای که دوبار در روز روی ناخن پا مالیده می شود.
  • روغن پونه کوهی که به دلیل داشتن تیمول از خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی برخوردار است.
  • عصاره برگ زیتون که مستقیم روی ناخن عفونی استفاده می شود.

درمان قارچ ناخن با روش های پزشکی

اگر فکر می کنید عفونت قارچی دارید به پزشک مراجعه کنید. خلاص شدن از شر آن ممکن است سخت باشد، ولی احتمال موفقیت شما با یک نسخه بیشتر است. درمان های قارچی ناخن با روش های پزشکی عبارتند از:

ضد قارچ های خوراکی

ضد قارچ خوراکی شامل قرصی است که پزشک برای از بین بردن قارچ در کل بدن به شما می دهد. ضد قارچ های خوراکی معمولا بهترین راه برای خلاص شدن از عفونت قارچی ناخن هستند. درمان ممکن است ۲ ماه برای عفونت قارچ ناخن دست و یا ۳ ماه برای قارچ ناخن پا طول بکشد.

ضد قارچ های موضعی

برای درمان قارچ ناخن باید این داروها را روی ناخن ها بمالید و یا مسواک بزنید. آنها ممکن است برای یک عفونت خفیف کار کنند، اما نمی توانند به اندازه کافی در ناخن عمیق شوند تا عفونت جدی تر را درمان کنند. ممکن است پزشک معالج از یک درمان موضعی همراه با یک قرص برای درمان قارچ ناخن استفاده کنید

عمل جراحی

 اگر درمان‌های دیگر مؤثر نبودند، پزشک ممکن است نیاز داشته باشد ناخن شما را به طور کامل بردارد و اجازه دهد ناخن سالم در جای خود رشد کند. ناخن جدید نیز ممکن است دچار عفونت قارچ ناخن شود.

لیزر یا فتودینامیک تراپی

پزشکان در حال مطالعه درمان های جدیدتری هستند که در آن از نور ویژه برای از بین بردن قارچ ناخن استفاده می کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top